تبلیغات شما در شیرازی شو
صفحه اصلی > جاذبه گردشگری شیراز : گهواره دید شیراز

گهواره دید شیراز

گنبد عضدیا گهواره دید در شیراز

 

گهواره تماشای شیراز شاید جایی در لیست جاهای دیدنی شیراز نداشته باشد،اما بهترین مکان برای کسانی است که می خواهند دور از هیاهوی شهر آن را تماشا کنند.

این بنای گنبدی‌ شکل بر روی قله کوه چهل‌ مقام قرار دارد این بنا حدود هزار سال قبل توسط یکی از بزرگترین امرای خاندان ال بویه ساخته شد تا جای برای دیده بانی وجود داشته باشد و این بر روی قله کوه چهل‌ مقام قرار دارد.با شیرازی شو باشید تا با این بنا بیشتر آشنا شوید.

بنای تاریخی گهواره دید شیراز

بنای تاریخی گهواره دید شیراز

بنای تاریخی گهواره دید شیراز با بیش از هزار سال قدمت به دستور یکی از بزرگ‌ ترین فرمانروایان زمان به نام عضدالدوله دیلمی بر روی بلندترین تپه کوه چهل مقام ساخته شد.گفته می شود ساخت این سازه مدت کوتاهی پس از اتمام ساخته شدن دروازه قرآن شروع شد تا محلی باشد برای دیده بانی و ارسال پیام های ضروری،به وسیله این ابزار(انعکاس نور،با بوق،اتش و دود)

این سازه تاریخی نام هام متفاوتی دارد مثل گهواره زید و گنبد عضد،گهواره دید،گهبانه دید،گهواره دیو این بنا یک چهار طاق مربعی است با سقف مخروطی که 16 متر مساحت و 7 متر ارتفاع دارد علت اینکه این بنا را چهار طاق ساخته اند به این علت است که  دسترسی و دید راحت به تمام جهات وجود داشته باشد.

معماری بنای گهواره دید شیراز به سبک ساسانی است و مصالحی که در آن به کار رفته سنگ و ساروج است.

چرا این بنای دیلمی به سبک معماری ساسانی‌ست؟

گنبد عضدیا گهواره دید در شیراز

عضدالدوله دیلمی از فرمانروایان سلسله آل بویه(حکومت ایرانیان سلسله شیعه دیلمی) در ایران و عراق بود. او برخلاف پیشینیان وهم عصران خود به تمدن پیش از اسلام ایران علاقه مند بود و فکر نمی کرد توجه و علاقه اش با عقاید شیعه اش در تضاد باشد یکی از کتیبه‌ های باقی مانده در تخت جمشید شیراز فرمانی است که توسط این پادشاه ایرانی نوشته شده است وحتی نسب خودش را به یکی از پادشاهان ساسانی به نام بهرام گور پنجم نسبت داد بر روی سکه های مربوط به این دوره، عضدالدوله با لباس ساسانی و تاج دیده می شود و به همین دلیل است که گهواره دید به سبک ساسانی ساخته شده.

گهواره دید در حال حاضر

مزار شهدا در گهواره دید شیراز

بنای تاریخی گهواره دید شیراز در 5 دی ۱۳۵۲ (به شماره ۹۶۱) در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.در کنار این بنا چند قبر شهید گمنام دیده می شود که چند سال پیش در این مکان به خاک سپرده شدند.و همچنین افرادی هم که  به جلسه های مذهبی علاقه دارند این مکان در روزهای جمعه میزبان افرادی است که برای قرائت دعای ندبه در نزدیکی قبر شهدا دور هم جمع می شوند در اطراف این بنا فضای سبز و دلپذیری برای پیاده روی وجود دارد که می توانید در آن به گشت و گذار بپردازید و از طبیعت و هوای مطبوع لذت ببرید.

گهواره دید شیراز کجاست؟

شیراز،دروازه قرآن،بالای پارک کوهستانی نور

گهواره دید شیراز بالای کوه چهل مقام  در شرق دروازه قرآن است و از آنجا می توان تمام شهر را زیر پای خود دید برای رسیدن به این جاذبه تاریخی باید از پله های پارک کوهپایه بالا بروید. 300 متر بالاتر از دروازه قرآن،غرفه های نارنجی رنگ منحصر به فرد پارک کوهپایه را خواهید دید.

جاهای دیدنی نزدیک گهواره دید

بنای تاریخی {گهواره دید شیراز} در نزدیکی جاذبه های زیادی قرار دارد که در ادامه انها را معرفی میکنیم.

پارک کوهپایه

پارک کوهپایه شیراز

پیش تر گفتیم که برای رفتن به گهواره دید شیراز باید از پله های که در کوه چهل مقام ایجاد شده استفاده کنید این پله ها در پارکی قرار دارد که در  دامنه کوه است و با نام کوهپایه آن را می شناسند وجود دارد.

این پارک را با غرفه های نارنجی رنگی که دارند میشناسند،بیشتر این غرفه های کوچک برای فروختن مواد غذای و خوراکی هستند.از امکانات این پارک می توان به  فضای سبز بزرگ در دامنه تپه،آبنما در مرکز پارک،امکانات تفریحی امکانات ورزشی و بازی برای کودکان و بزرگسالان اشاره می کنیم.

تنگ الله‌ اکبر

تنگه الله اکبر در نزدیکی گهواره دید شیراز

شمالی ترین تقطه شیراز که می شود از آنجا نمای کلی شهر را دید تنگ الله اکبر است این مکان دره ای طبیعی است که به مرور زمان وسعت یافته و در میان کوه های شمال شرقی شیراز قرار گرفته است تنگه الله اکبر تنها راه ورود به شیراز از شمال شهر است،به همین دلیل دروازه قرآن را از این راه ساختند.علت نامگذاری این دره نیز داستان جالبی دارد.می گویند در گذشته،مردمی که وارد جلگه شیراز می شدند،وقتی چشم انداز و شادی بی نظیر شهر را می دیدند،بی آنکه بدانند خدای بزرگ را صدا می زدند.

 

mohammad80

پست های مرتبط

هتل بزرگ رز شیراز

مهمانان بالای 8 سال به عنوان بزرگسال محسوب می‌شوند. خردسالان 0 تا…

شاهچراغ شیراز

در میان جاهای دیدنی شیراز حرم حضرت شاهچراغ شیراز همچون ستاره ای…

آرامگاه خواجوی کرمانی شیراز

گردشگران داخلی و خارجی شیراز را مقصدی محبوب می دانند دیدنی های…

دیدگاهتان را بنویسید