تبلیغات شما در شیرازی شو
صفحه اصلی > جاذبه گردشگری شیراز : مسجد مشیر الملک شیراز

مسجد مشیر الملک شیراز

معماری مسجد مشیرالملک شیراز

فرهنگ،هنر و تاریخ ایران در شیراز نمود دیگری دارد. وقتی نام شیراز می آید یاد حافظیه و شاه چراغ می افتیم.شاید این شعر قدیمی هم یادمان بیاید و زیر لب زمزمه کنیم.«بریم شاه چراغ شاه چراغ عهدی بببندیم،اما اگر به شیراز آمدید،از مسجد مشیرالملک شیراز دیدن کنید،این مسجد قاجار زیباترین مسجد از دوره قاجار است.

 

مسجد مشیر الملک کجاست؟

برای بازدید از مسجد مشیرالملک شیراز باید به جنوب ایران بروید این مسجد در استان فارس در مرکز شهر شیراز واقع شده است،والی فارس،میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک،این مسجد را که مسجدی زیبا در منطقه سنگ سیاه قدیم است ساخت که می توانید آن را در نزدیکی های محله سرباغ پیدا بکنید.

میرزا ابوالحسن مشیرالملک

میرزا حسن خان معروف به «مشیرالملک دوم» در مرودشت چشم به جهان گشود.وی که مالک بخشی از زمین های  خفرک است. به «میرزا محمدعلی خفرکی» معروف است.ایشان را  پس از فوت پدر به وزارت فارس منصوب کزدند،به همین دلیل میرزا حسن خان توانست بی مثال مسجد مشیرالملک شیراز را بسازد.

آشنایی با مسجد مشیرالملک شیراز

مسجد زیبای مشیرالملک شیراز یکی از بناهای معروف شهر شیراز است.ساخت این مسجد زیبا را در سال 1226 آغاز کردند،مسجد تاریخی مشیر پس از 10 سال در سال 1274 تکمیل شد،این مسجد نمونه برجسته ای از آثار معماران ایرانی دوره قاجار و زیباترین مسجد پس از مسجد وکیل است.

معماری مسجد مشیرالملک شیراز

چه معمار باشید چه نباشید،زیبایی و استحکام مسجد مشیرالملک شیراز توجه شما را به خود جلب می کند،در بخش شمالی مسجد شبستان کوچکی ساخته شده و آن را با کاشی های زیبا تزئین کردند،کاشی های هم که مقرنس کاری شده در دو زاویه شمالی سقف زیبای خودش را به رخ می کشد،می توانید دوربینتان را بردارید و عکس یادگاری بگیرید،کاشی های رنگی با خطی زیبا پس زمینه ای تو دل برو برای عکس های شما می شود.

معماری مسجد مشیرالملک شیراز

آیاتی از قرآن که به خط ثلث نوشته شده است در جلوی شبستان و طاق مسجد دیده می  شود،آن دو گلدسته ای که در بالای شبستان کاشی کاری شده است زیبای این مسجد را به اوج خودش می رساند،اگر به سمت شرق مسجد بروید،متن آیه قرآن را روی کتیبه ها مشاهده خواهید کرد.قسمتی از آثار مقرنس در طاق بلند مسجد دیده می شود،پشت این طاق‌ نمای زیبا دالان و و درب مسجد است که به بازار باز می شود در وسط مسجد حوضی از سنگهای یکپارچه ساخته‌اند،قبلا این حوض را با آب خیرات پر می کردند.

قسمت های مختلف مسجد مشیرالملک شیراز

مسجد دارای چندین شبستان و دو حجره است،در گذشته طلبه های که مشغول تحصیل در زمینه دین بودند از این حجره ها استفاده می کردند،کاشی کاری های محراب مسجد مشیرالملک شیراز چشمگیر است و بر سنگ مرمر آن سوره توحید نوشته شده است در ضلع شرقی مسجد سردری به سمت بازار ارامنه دارد،به یک هشتی خاصی می رسد،این هشتی هم یک دوراهی است و هم به حیاط مسجد دید دارد،این هشتی بخش مردانه و زنانه را ازهم جدا می کند،سمت راست مسجد مختص مردان و سمت چپ برای زنان است.

 

جاذبه‌های گردشگری مسجد مشیر الملک شیراز

ظروف قاجاری

آنچه که جذابیت مسجد مشیرالملک شیراز را دو برابر می کند ظروف های قدیمی دوره قاجار است،از این ظروف های قدیمی در مراسم عزاداری استفاده می شد،که این ظروف را در گوشه و کنار مسجد می توانید که می بینید.

ساعت تاریخی

تاریخی ترین و زیباترین ساعت شیراز در مسجد مشیرالملک شیراز قرار دارد،این ساعت در طاق غربی مسجد قرار گرفته است اعداد ساعت انگلیسی هستند،اما به دلیل توجه میرزا ابوالحسن مشیرالملک به زبان فارسی،آن را به زبان فارسی بازگرداندند،معماران از روش های منحصر به فردی برای ساخت ساعت استفاده می کنند آن‌ها ارتفاع ساعت را بالا تر برده اند تا صدای زنگ بلندتر باشد.

امکانات مسجد مشیر الملک شیراز

امکانات مسجد مشیر شیراز

در این مسجد قسمت مردانه و زنانه دارای سرویس بهداشتی،چایخانه و راه پله شاه نشین است،این معماری جالب است و کاربردی،زیرا به افرادی که از مسجد عبور می کنند فرصت استراحت می دهد،آنها می توانند مدتی بنشینند و نفس خود را تازه کنند.

بهترین زمان برای بازدید از مسجد مشیر شیراز

می توانید در هر زمانی از سال به منطقه فارس سفر کنید و از مسجد مشیرالملک شیراز دیدن کنید و اگر در کنترل گرما مشکل دارید،گرما را انتخاب نکنید،سفر در زمستان را توصیه نمی کنیم،چون هوای سرد و بارانی گشت و گذار را دشوار می کند.بهار و پاییز زمان خوبی برای بازدید از این شهر زیبا و تاریخی است،اما اگر می خواهید در بهترین آب و هوا از جاهای دیدنی شیراز دیدن کنید اردیبهشت را انتخاب کنید.

دیگر جاهای دیدنی شیراز

از دیگر جاهای دیدنی شیراز می توان به آرامگاه سعدی شیراز اشاره کرد که اگر به شیراز آمدیم نمی توانیم،ازدیدن آرامگاه استاد بی بدیل سخن در این شهر زیبا غافل شویم و از آن دیدن نکنیم،و ناگفته نماند که اگر ازدیدن گل و گیاه و دیدن درختان زیاد در یک مکان خاص لذت می برید می توانید از باغ گل های شیراز دیدن کنید و خاطرات خوشی را با همراهانتان و با دوربین های تان در این مکان به یادگار بگذارید.

mohammad80

پست های مرتبط

هتل بزرگ رز شیراز

مهمانان بالای 8 سال به عنوان بزرگسال محسوب می‌شوند. خردسالان 0 تا…

شاهچراغ شیراز

در میان جاهای دیدنی شیراز حرم حضرت شاهچراغ شیراز همچون ستاره ای…

آرامگاه خواجوی کرمانی شیراز

گردشگران داخلی و خارجی شیراز را مقصدی محبوب می دانند دیدنی های…

دیدگاهتان را بنویسید