تبلیغات شما در شیرازی شو
صفحه اصلی > جاذبه گردشگری شیراز : خانه منطقی نژاد (موزه موسیقی شیراز)

خانه منطقی نژاد (موزه موسیقی شیراز)

موزه موسیقی شیراز

خانه منطقی نژاد یکی از مکان های تاریخی باقی مانده از دوره قاجاریه است که به موزه موسیقی شیراز نیز معروف است موزه شیراز زیر نظر سازمان میراث فرهنگی در یکی از بناهای تاریخی شیراز بازمانده از دوره قاجار تاسیس شد.این بنای تاریخی اگرچه به موزه هنری بسیار زیبایی تبدیل شده است،اما با بی توجهی و نگهداری زیادی از سوی مسئولان مواجه است. زیبایی و تمیزی این خانه به قدری خوب است که از همان قدم اول نظر هر گردشگری را به خود جلب می کند.یکی از بی نظیرترین جلوه های معماری اصیل ایرانی را می توان در موزه موسیقی شیراز دید.

موزه موسیقی شیراز کجاست و مسیر دسترسی به آن

این موزه در یکی محله های اصیل،قدیمی و اعیان نشین شیراز قرار دارد که در نزدیک این موزه بازار سنتی شیراز قرار دارد و اینکه کمی آن طرف هم حرم شاه چراغ قرار دارد برای بازدید از موزه موسیقی شیراز ابتدا باید به خیابان احمدی بروید و از آنجا به پشت مسجد جدید بروید در آنجا منظره ای زیبا و جذاب خانه منطقی نژاد که موزه در آن قرار دارد رو به رو می شوید.

آدرس موزه موسیقی شیراز: استان فارس،  شیراز، پشت مسجد شهدا

معرفی خانه منطقی نژاد

خانه منطقی نژاد امروزه تبدیل به موزه موسیقی شیراز شده در اواخر دوران پهلوی دوم یعنی در سال 1352 در فهرست میراث ملی ایران قرار گرفته است. در بسیاری از بناهای قدیمی ایران،تالار آینه را می بینید اما تالار آیینه موزه موسیقی از نظر زیبایی فضای منحصر به فردی را به نمایش می گذارد بسیاری از گردشگران این قسمت از خانه را بیشتر از بقیه دوست دارند خانه معقول نژاد دارای اتاق بزرگی در شرق و غرب خانه است و بخش شاه نشین دارای فضای باز و گسترده و پر از تزئینات دارد کافی است وارد فضای بنای تاریخی شهر شیراز شوید و فضای شگفت انگیزی که از لحاظ هنری و زیبایی بر آن حاکم است شما را عاشق آن می کند.

بخشی از این بنا به {موزه موسیقی شیراز} اختصاص دارد این بخش ها شامل موسیقی ملل ارائه سازهای ایرانی،شرکت های ضبط موسیقی،معرفی اسامی نویسندگان و مشاهیر ایرانی فهرست صوتی کامل و جامع آثار موسیقی ایرانی،مرکز آموزشی برای علاقه مندان می باشد.

البته کاربرد موسیقایی هر اتاق با اتاق های دیگر تفاوت دارد  حتی به دلیل فضای لازم یکی از اتاق های موزه دارای گچ بری های باروک (یکی از هنرهای اروپایی) است.در یکی از اتاق ها یک گالری از مجسمه ها و عکس از بزرگترین موزیسین های جهان برپا است همچنین شرح مختصری از هر یک از آنها ارائه شده که در نتیجه با قدم زدن در این تالار خودتان احساس می کنید که در کنار بسیاری از هنرمندان مشهور جهان هستید.

قسمت های مختلف موزه موسیقی شیراز

موزه موسیقی شیراز (2)

معرفی سازها در این موزه در چهار اتاق اتفاق می افتد اتاق های خانه منطقی نژاد مثل دیگر خانه های قدیمی ایرانی تو در تو میباشند.در این چهار اتاق تمام سازهای اصیل ایرانی و نواحی مختلف آن به نمایش گذاشته شده است.یک استودیوی ضبط موسیقی مجهز هم در این خانه وجود دارد که در این استودیو کامل ترین تجهیزات ضبط موسیقی قرار دارد در دیگر از بخش های این موزه استاد های موسیقی به درس دادن نوازندگی و اصول تئوری موسیقی به عاشقان می پردازند.یک مخزن صوتی که در آن آرشیو  کم نظیری از آثار های موسیقی وجود دارد مخزن صوتی حاوی آرشیو بسیار جامع و منحصر به فرد از آثار موسیقی در قسمت دیگری از این موزه قرار دارد این بخش به نام آو و نوا شناخته میشود و حداقل دو هزار ساعت موسیقی در آن نهفته است.

برای علاقه مندان امکانی فزاهم شده که بتوانند در کابین هایی بنشینند که مجهز به دستگاه صوتی می باشد که در این کابین ها می شود به آثار موسیقی موجود در موزه گوش داد. حدود چهل کابین صوتی در این موزه قرار دارد و اینکه شنیدن موسیقی در فضای رویایی این خانه تاریخی کیف زیادی دارد.

معماری خانه منطقی نژاد

این بنا طوری ساخته شده که نوری که از طرف غرب می تابد به آن نخورد،زمستان نشین های این بنا دارای پنجره های بدون عقب رفتگی به سمت جنوب شرقی می باشد اتاق‌های خانه در محوطه تابستانی برای دریافت نور کمتر و خنک شدن هوا در فصول گرم سال دارای بازشوهای عقب نشینی کرده میباشند و اقامتگاه تابستانی در گوشه شمال شرقی قرار دارد.دیوارهای خانه بسیار ضخیم است و این ضخامت در اطراف در و پنجره ها بیشتر می شود.همچنین در این خانه یک زیرزمین بدون نورگیر وجود دارد که هدف آن ایجاد فضایی خنک برای روزهای گرم تابستان است و همچنین غذا و یخ در زیر زمین نگهداری می شوند.

mohammad80

پست های مرتبط

هتل بزرگ رز شیراز

مهمانان بالای 8 سال به عنوان بزرگسال محسوب می‌شوند. خردسالان 0 تا…

شاهچراغ شیراز

در میان جاهای دیدنی شیراز حرم حضرت شاهچراغ شیراز همچون ستاره ای…

آرامگاه خواجوی کرمانی شیراز

گردشگران داخلی و خارجی شیراز را مقصدی محبوب می دانند دیدنی های…

دیدگاهتان را بنویسید