تبلیغات شما در شیرازی شو
صفحه اصلی > جاذبه گردشگری شیراز : باغ نارنجستان قوام شیراز

باغ نارنجستان قوام شیراز

تاریخچه باغ قوام شیراز

باغ ایرانی، یکی از شاخصه‌ های معماری این مرز و بوم است که در نقاط مختلف کشور دیده می‌ شود،باغ نارنجستان قوام شیراز نیز در بین مردم به باغ قوام شهرت دارد،یکی از جاهای دیدنی شیراز است این بنا یکی از اقامتگاه های دوره قاجار است و به دلیل وجود درختان نارنج فراوان به این نام نامگذاری شده است.

باغ نارنجستان قوام کجاست؟

آدرس باغ نارنجستان قوام شیراز:شیراز استان فارس خیابان لطفعلی خان زند،نرسیده به خیابان زینبیه (فلکه غدیر)

تاریخچه باغ قوام شیراز

باغ نارنجستان قوام شیراز یکی از مکان های دیدنی شیراز در استان فار س است که در قسمت شرقی انتهای خیابان لطفعلی‌خان زند است این محدوده تقریبا در نقطه انتهایی و شرقی شهر قدیم است،جای که در گذشته دروازه منذر دروازه دولت و کل شیخ ابوذرعه قرار داشته‌اند،از دیگر اماکن تاریخی اطراف این مجموعه می توان به خانه زینت الملوک، مسجد نصیرالملک و خانه سنتی پرهامی اشاره کرد که در نزدیکی یکدیگر در خیابان زند قرار دارد.

دسترسی

برای دسترسی به این باغ می توانید از طرف چهار راه نمازی در طول خیابان لطفعلی‌ خان زند به‌ طرف شرق رفته  و پس از عبور از مسجد نصیرالملک مجموعه را در سمت چپ خود مشاهده می کنید در ساعاتی از روز به علت شلوغی پارک کردن در این منطقه کمی سخت است اما با توجه به طول مناسب خیابان می‌توان اتومبیل را در فاصله‌ مناسبی متوقف‌ کرد.

تاریخچه باغ نارنجستان قوام شیراز

مجموعه قوام بین سالهای 1257 تا 1267 خورشیدی، هم زمان با حکومت ناصرالدین‌شاه قاجار  به دستور علی محمد خان قوام ساخته شد،و از دو قسمت بیرونی (موزه نارنجستان) و اندرونی (خانه زینت الملوک) تشکیل شده است،که به وسیله تونل به هم مرتبط می شوند،این بنا به عنوان دارالحکومه یا مکانی برای انجام امور سیاسی و نظامی و همچنین ملاقات با نمایندگان دولت های خارجی مورد استفاده قرار می گرفت.

ساختمان نارنجستان سال 1345 به دانشگاه اهدا شد،و در سال های 1348 تا 1358 خورشیدی در اختیار موسسه آسیایی  تحت سرپرستی ایران شناس مشهور «پروفسور آرتور آپهام پوپ» بود،مساحت کل این مجموعه 3500 مترمربع است و بناهای آن در ضلع شمالی و جنوبی است که زیر بنای آن 940 متر مربع است،از دیگر بناهای این مجموعه می توان به حمام گچینه،حسینیه قوام،مکتب خانه قوام (خانه عراقی ها)،آندرونی قوام (خانه زینت الملوک)،دیوان خانه قوام (نارنجستان) و حمام ویژه قوام اشاره کرد.در واقع این مجموعه در گذشته اصطبل و زنجیرخانه و بازارچه‌ در این مجموعه بوده که به دلیل احداث خیابان لطف علی خان زند تخریب شده است.

پلان قدیمی باغ نارنجستان قوام

طراحی این دو بنا توسط معماران و هنرمندان شیرازی با استفاده از آینه کاری، نقش و نگار، کنده کاری، آجر، معرق،گچ بری حجاری و مقرنس کاری تزیین شده است.اگر به زیر ساختمان جنوبی و مغازه‌ های سنتی و شیک بروید،محوطه‌ای بسیار زیبا و متقارن با درختان نارنج و نخل پیدا می‌کنید که به ساختمان اصلی بسیار رنگارنگ،روشن و آینه‌ مانند منتهی می‌شود.با عبور از این منطقه به ساختمان اصلی و ایوان فوق العاده آن می رسیم،در سمت چپ کافه قرار دارد،برای ورود به بنا و ایوان آن پله های متعددی در دو طرف ایوان قرار داده شده که طرح بسیار زیبا و هنرمندانه ای دارد.

دور تا دور و پشت ایوان اتاق های کوچک تری قرار دارد که با ورود به آنجا در دریایی از هنر معرق و آیینه کاری غوطه ور می شویم. ر این اتاق ها مبلمان و لوازم تاریخی همان دوران چشم نوازی می کند سقف اتاق های مجاور بیشتر چوبی است و بر روی آن نقش و نگارهای زیبایی دارد.اما وقتی وارد اتاق اصلی کنار ایوان می شوید،رنگ هایی که از آینه سقف منعکس می شود چشمان شما را خیره می کند.اتاق‌ها و بالکن‌های اصلی با آینه کاری مخصوص دوره پوشیده شده‌اند،و توجه به تمام جزئیات این کار ممکن است روزها یا حتی هفته ها طول بکشد.

باغ نارنجستان قوام در شیراز

تالار اصلی به تالار آیینه یا شاه نشین نیز معروف است از طریق  یک پنجره چوبی هلالی شکل،با دریچه‌ های ارسی به ایوان مرکزی مربوط می‌شود،و دیوار های این تالار به کلی آینه کاری شده.دو پرتره از قوام الملوک سوم در قسمت بالای شومینه از جنس سنگ مرمر یک‌ پارچه حک شده است سر در مرکزی دارای سقف بلند با دو عدد ستون سنگی بزرگ  که برای انجام مراسم مختلف از آن استفاده می کردند،این سقف با آینه ها و نقاشی های زیبا تزئین شده است.

وجود آینه های بزرگ بر روی دیوارهای تالار و ایوان نمای فوق العاده ای از باغ، حوض و آبنما را منعکس می کند.در جلوی ایوان،حوضی زیبا با تک فواره اش ما را به شکوه این اثر می برد.در زیرزمین این بنا موزه آثار باستانی نارنجستان قرار دارد که مجموعه ای زیبا و ارزشمند از ظروف،سکه ها،و …از دوره های مختلف تاریخی ایران را در خود جای داده است.

هزینه ورودی و ساعت بازدید از باغ نارنجستان قوام

ساعت بازدید باغ نارنجستان قوام (سال ۱۴۰۱): ۸:۰۰ تا ۲۱:۰۰

هزینه گردشگران داخلی (سال ۱۴۰۱): ۳,۰۰۰ تومان

هزینه گردشگران خارجی (سال ۱۴۰۱): ۴۰,۰۰۰ تومان

بهترین زمان بازدید از باغ نارنجستان قوام

بهار بهترین زمان برای بازدید از باغ نارنجستان قوام شیراز است.زیبایی این باغ در فصل بهار به اوج خود می رسد که عطر شکوفه های بهارنارنج، شادی وصف ناپذیری را برای عاشقان به ارمغان می آورد.در فصل تابستان نیز باغ نارنجستان قوام جلوه فوق العاده ای دارد،با این حال، دمای بالا آزار دهنده است،فصل پاییز باغ قوام صحنه ای بی نظیر برای عکاسی را برای دوستداران فضاهای سنتی و معماری ایرانی ارائه می دهد.

جاهای دیدنی اطراف باغ نارنجستان قوام شیراز

حافظیه

حافظیه

آدرس حافظیه: استان فارس،شهر شیراز، بین چهار راه ادبیات و چهارراه حافظیه، رو‌به‌ روی حافظیه

مجموعه حافظیه شیراز که در شمال این شهر قرار دارد،مقبره خوجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی است و یکی از جاذبه‌های معنوی و گردشگری این شهر به‌شمار می‌رود.ساخت و مرمت مجموعه حافظیه حاصل تلاش «آندره گدار» شرق شناس فرانسوی است.

در این مجموعه که گورستان تاریخی است مجموعه ای از فرهنگ و موزه نیز در حال ساخت است.

ارگ کریم خان

آدرس ارگ کریم خان:شهر شیراز، ابتدای خیابان کریمخان زند، کنار میدان شهرداری

ارگ کریم خان زند که از آثار معروف دوره زندیه به شمار می رود،یکی از آثار ملی ایران است که در قدمت آن به سال 1180 هجری قمری برمی گردد.

mohammad80

پست های مرتبط

هتل بزرگ رز شیراز

مهمانان بالای 8 سال به عنوان بزرگسال محسوب می‌شوند. خردسالان 0 تا…

شاهچراغ شیراز

در میان جاهای دیدنی شیراز حرم حضرت شاهچراغ شیراز همچون ستاره ای…

آرامگاه خواجوی کرمانی شیراز

گردشگران داخلی و خارجی شیراز را مقصدی محبوب می دانند دیدنی های…

دیدگاهتان را بنویسید