تبلیغات شما در شیرازی شو
صفحه اصلی > جاذبه گردشگری شیراز : باغ جهان نما شیراز

باغ جهان نما شیراز

باغ جهان نما شیراز1

شیراز حافظ و شهر سعدی،شهر موزه ها و باغ ها هر ساله گردشگران زیادی از ایران و از سراسر جهان از زیبایی های این شهر دیدن می کنند.از جاهای دیدنی شیراز می توان به باغ جهان نما اشاره کرد.این باغ بهشتی کوچک در شهر شیراز است و شکوه و زیبایی آن سوی باغ‌های سرسبز و گل‌ بار شیراز را به بازدیدکنندگان نشان می‌دهد.با شیرازی شو همراه باشید.

شیراز شهر فرهنگ و ادب پارسی پر از باغ ها و پارک های معروف است.بنابراین شاید کافی باشد یکی دو باغ معروف را ببینید و فکر کنید همه این مکان ها شبیه هم هستند اما در واقع هر کدام از این مکان ها ویژگی و زیبایی خاص خود را دارند و به هیچ وجه قابل مقایسه نیستند باغ جهان نما شیراز مانند سه باغ معروف دیگر شهر شیراز،شکوه خاص خود را دارد و یکی از معروف ترین نقاط گردشگری شیراز است.

معرفی باغ جهان نما شیراز

باغ جهان نما شیراز مانند سایر باغ های ایرانی بیانگر ارتباط بین محیط فرهنگی و طبیعی است و نمادی از تعادل و هماهنگی نیازهای انسان با طبیعت است باغ ایرانی نشان دهنده قدرت پنهان و طبیعت و نحوه استفاده از آن است خالق باغ با تکیه بر دانش تجربی خود فضایی را ایجاد می کند که حیات و انرژی میراث طبیعی را تداعی می کند.

این باغ با مساحت 2.8 هکتار دارای 3500 متر مربع مساحت سرسبز است و یکی از جاذبه‌های گردشگری و باغ های شیراز محسوب می‌شود قسمت اعظم فضای سبز جهان نما را درختان سرو قطور و کهنسال و درختان نارنج تشکیل می دهد.

باغ جهان نما کجاست؟

باغ جهان نما شیراز یکی از باغ‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری منطقه فارس است و در شمال شرقی شهر شیراز،در ضلع شرقی خیابان حافظ (دروازه قرآن)،بالاتر از میدان حافظیه واقع شده است برای رفتن به آنجا می توانید از وسایل نقلیه عمومی یا ماشین شخصی استفاده کنید اگر سوار یکی از خطوط اتوبوس 76 (پایانه ولیعصر-رکن آباد) یا 73 (میدان کلبه- میدان ارم) شوید،می توانید در ایستگاه چهارراه حافظیه پیاده شوید و حدود 500 متر پیاده روی کنید اگر استفاده از تاکسی را انتخاب کردید،می توانید از هر نقطه از شهر به چهارراه حافظیه برسید و سپس به باغ جهان نما شیراز بروید.نزدیک ترین ایستگاه مترو شیراز از باغ فاصله دارد،بنابراین توصیه می کنیم از وسایل دیگری استفاده کنید.
باغ جهان نما کجاست

تاریخچه باغ جهان نما

{باغ جهان نما شیراز} در زمان حکومت آل مظفر و آل اینجو بسیار سرسبز و آباد بود.این باغ مانند سه باغ ارم،دلگشا و تخت قراچه که از باغ های معروف شیراز هستند،قبل از حمله تیمور گورکانی بسیار پرجمعیت و سرسبز بوده است.ابن عربشاه،مورخ دوره تیمور،این باغ را در عجایب المقدور «زینت الدنیا» نامیده است.
تاریخچه باغ جهان نما
تیمور گورکان در مدت اقامت خود در شیراز متوجه باغ جهان نما شیراز شد،از این رو باغی مشابه در اطراف سمرقند که زادگاه تیمور بود ساخت و نام آن را «جهان نما» گذاشت.
باغ جهان نما شیراز
این باغ در زمان صفویه اهمیت زیادی داشت و در سفرنامه شاردن جواهرساز و جهانگرد فرانسوی از آن یاد شده بود،اما پس از سقوط صفویه،کشور ناامن شد و باغ تقریباً ویران شد.
باغ جهان نما شیراز1
دروازه شهر (دروازه قرآن) به خیابانی زیبا منتهی می شود که طولانی و باریک است در طرفین این خیابان باغ هایی قرار دارد که که جبهه آن‌ها در سمت خیابان دویست پا و هرکدام دارای سردر و مدخل باشکوهی میباشد یا طاق نیمه گنبدی است و بر روی هر سر در یک کلاه فرنگی ساخته‌‌ شده است درهای باغ از دو طرف روبروی یکدیگر قرار گرفته اند که قرینه بودن آنها موقعیت جالبی را ایجاد کرده است و در وسط این خیابان حوض مربع شکلی به وسعت خیابان وجود دارد  و برای اینکه بتوان از دو طرف آن بگذرید سردر باغ‌های دو سو به‌اندازه سی پا عقب رفته است.
عکس باغ جهان نما 2
از آثار شاردن و تاورنیه می توان نتیجه گرفت که باغ های دو طرف این خیابان یعنی باغ جهان نما شیراز و باغ نو که در دوره زندیه و قاجار مرمت شده اند،باغ های دوره صفوی هستندکه در آن زمان،اباد و سر سبز بوده اند.
به گفته میرزا محمد کلانتر فارس،در دوره‌ کشمکش بین مدعیان سلطنت،پس از نادرشاه افشار تا استقرار حکومت کریم‌خان زند این باغ هم مورد بازسازی قرار گرفت،عمارت قرار گرفته در وسط باغ  مربوط به کریم‌خان زند میباشد.
کریم خان زند در سال ۱۱۸۵ هجری قمری این باغ را محصور کرد و خیابان‌های زیبا و درختکاری مفصلی در اطراف عمارت ایجاد کرد.پس از دوره زندیه،در دوره قاجار،باغ جهان نما شیراز یکی از باغ های آباد و باشکوه به شمار می رفت و حیاط باغ محل پذیرایی از مهمانان دولتی بود.
عکس باغ جهان نما 3
لرد کرزن،دولتمرد انگلیسی در دوره قاجار،یکی از کسانی است که باغ جهان نما را در کتاب ایران و مسئله ایران به تصویر کشیده است وی در توصیف این باغ گفت:آن طرف جاده اصفهان – شیراز کمی بالاتر از حافظیه باغ جهان نما شیراز است
در زمان کریم خان آن را باغ وکیل می نامیدند و در عهد فتحعلی شاه که والی فارس بود نام آن را تغییر دادند و عمارتی تابستانی را در آنجا ساختند 200 متر محوطه بسته اکنون تعدادی درخت وجود دارد وروبه خرابی است.
در اوایل این قرن،ساختمان مرکزی یا کلاه فرنگی وضع درست حسابی داشت و مخصوص اقامتگاه افراد عالی رتبه انگلیس بود از جمله و.سی.جی.ریچ مأمور مقیم بریتانیا در بغداد که در کردستان اکتشافاتی کرده بود و در ۵ اکتبر ۱۸۲۱ میلادی از وبا از دنیا رفت و در باغ همان جا مدفون شد».
عکس باغ جهان نما 4
باغ جهان نما شیراز که از زمان کریم خان بدون تغییر و استحکام باقی مانده است به شکل هشت ضلعی و تقریباً شبیه عمارت کلاه فرنگی باغ نظر است.
در محوطه‌ داخل عمارت و در وسط،یک حوض از سنگ مرمر یک‌ پارچه ساخته و چهار شاه‌ نشین در چهار گوشه‌ آن ایجاد شده است که اتاق‌های بین شاه‌ نشین‌ها دو طبقه میباشد.
عمارت باغ جهان نما
ورودی اصلی کلاه فرنگی باغ جهان نما شیراز از آجر ساخته شده است این عمارت بدون کاشی کاری ونقاشی میباشد ممکن است قبل از آن تزئیناتی وجود داشته باشد که به مرور زمان از بین رفته و چیزی از خود باقی نگذاشته است.
این عمارت آجری در گذشته دارای پنجره های چوبی بوده که مالک شخصی آن ها را برداشته و پنجره های آهنی را جایگزین آن کرده است.

ساختار باغ جهان نما

باغ ایرانی دارای سه ویژگی و طراحی متمایز است:اول اینکه در مسیر نهر قرار دارد دومی با دیوارهای بلند احاطه شده است و سومی دارای یک خانه تابستانی با حوضی در باغ است.
این سه ویژگی که در باغ جهان نما شیراز نیز دیده می شود،باغ های ایرانی را از سایر باغ ها متمایز می کند.

mohammad80

پست های مرتبط

هتل بزرگ رز شیراز

مهمانان بالای 8 سال به عنوان بزرگسال محسوب می‌شوند. خردسالان 0 تا…

شاهچراغ شیراز

در میان جاهای دیدنی شیراز حرم حضرت شاهچراغ شیراز همچون ستاره ای…

آرامگاه خواجوی کرمانی شیراز

گردشگران داخلی و خارجی شیراز را مقصدی محبوب می دانند دیدنی های…

دیدگاهتان را بنویسید