تبلیغات شما در شیرازی شو
صفحه اصلی > جاذبه گردشگری شیراز : بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز

تعداد زیاد اماکن گردشگری مانند آثار تاریخی،باغ های زیبا،آرامگاه ها و موزه های مختلف شیراز را به یکی از مقاصد برتر گردشگری تبدیل کرده است.در میان این جاذبه های فراوان، بازار وکیل شیراز یکی از معروف ترین آنهاست.با شیرازی شو همراه باشید و درباره این بازار تاریخی بیشتر بدانید.

بازار وکیل شیراز یکی از بازارهای سنتی و تاریخی معروف ایران است.این بازار که توسط کریم خان زند ساخته شده، امروزه در مرکز شهر قرار دارد و یکی از مکان های دیدنی شیراز به شمار می رود.مسجد وکیل و حمام وکیل نیز در نزدیکی این بازار قرار دارد،کمتر کسی در طول عمر خود به شیراز سفر می کند که به بازار وکیل نرفته باشد.

بازار وکیل شیراز کجاست؟

بازار وکیل شیراز یکی از زیباترین مکان های فارس شیراز است.این بازار ورودی های مختلفی دارد که می توانید از آنها برای دسترسی به بازار استفاده کنید،این ورودی‌ها در خیابان‌های زند،طالقانی،زند،و لطفعلی خان زند است. ورودی های اصلی بازار وکیل شمالی و جنوبی در خیابان زند، ضلع شرقی میدان شهرداری است.

بازار وکیل شیراز امروز باز است ?

بطور کلی بازار وکیل شیراز در تعطیلات رسمی و روزهای جمعه ، تعطیل است . اما در روز های عادی از ساعت 8.30 صبح تا 20.30 شب  فعال است.

 

بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز به دلیل قرار گرفتن در مرکز شهر و نزدیک به جاده های پرتردد به راحتی قابل دسترسی است،نزدیک‌ترین ایستگاه مترو شیراز به بازار وکیل  ایستگاه زندیه است،که با پیاده روی کم تر از 15 دقیقه فاصله دارد،تقریبا از هر نقطه شهر اتوبوس به سمت میان شهرداری شیراز حرکت می کند که می توانید با آنها به میدان شهرداری بروید.اما اگر می خواهید که با ماشین شخصی تان به بازار وکیل بروید شلوغی شهر را هم در نظر داشته باشید.

تاریخچه بازار وکیل شیراز

به نظر می رسد زمانی که کریم خان زند برای سرکشی به شهر لار رفت، با دیدن بازار قیصریه در شهر لار، تصمیم گرفت بازاری در شیراز بسازد تا محلی را ایجاد کند که مردم شیراز،بتوانند دور هم جمع شوند،و کسب وکاری را انجام دهند،بر اساس نوشته‌های تاریخی به دستور کریم خان زند در سال ۱۱۷۲ هجری قمری ساخت بازار وکیل شیراز آغاز شد،و بعد از گذشت 21 سال در سال ۱۱۹۳ هجری قمری، آخرین مرحله ساخت آن به پایان رسید حجره بازار وکیل شیراز

تاریخچه بازار وکیل شیراز

 پس از ساخت و ساز تبدیل به محلی شده است که مردم می توانند در آن به همه،کار های بازرگانی،خرید و فروش محصولات خارجی و داخلی،صادر کردن و دریافت حوالجات،و کارهای صرافی تبدیل شدند،وبازار وکیل شیراز مرکز اقتصادی پایتخت وقت ایران می‌شود.
بازار وکیل شیراز یکی از بازارهای مرحوم کریم خان است که که شالوده آن از سنگ های درشت ساخته شده و در میان بازاری مربع شکل که سقفی بسیار بلند و طرازی دل پسند دارد،در ایران کمتر بازاری وجود دارد که مدل هایی بر این اساس داشته باشد.یک بازار بزرگ است که تا به چهار سوی مذکور برسد چهل و یک طاق است،که بازار بزازان نامیده می شود،هرگونه اقشمه و امتعه ی دارد.سماور فروش و بلور فروش،که خیاط و غغیره هم در آن یافت می شود.

ساختار بازار وکیل شیراز

مانند همه بازارهای سنتی، بخش‌های مختلف بازار وکیل نیز با توجه به کسب و کارهایی که در هر بخش از بازار جمع شده‌اند،نام‌های خاصی مانند بازار بزازان، مسگرها، بازار کلاهدوزها و نام‌های از این دسته شناخته می شدند.اکنون با در جریان بودن امور اقتصادی،و داد و ستد ها،روح اصیل بازار حفظ شده و اینکه قسمت های مختلف بازار با تابلوهای راهنما نشان داده شده.

ساختار بازار وکیل در شیراز

معماری بازار وکیل شیراز

بنای بازار از جنس گچ، آجر و آهک ساخته شده،و ستون های سنگی تراشیده آن را به یکی از مستحکم ترین بناهای زمان خود تبدیل کرده است سقف چهارسوق بازار قبل از این ارتفاعی حدود ۱۱ متر داشت

که در حال حاضر به‌دلیل خاکریزی کف بازار ارتفاع آن ۱۰ متر شده است،که از این سقف چهار بازار منشعب می شود،و قبل از این زیر سقف چهار سوق بازار حوض مرمرین قرار داشت که آب آن از یک آبراه تامین می شد اما اکنون به دلیل بالا آمدن سطح بازار حوض مرمرین از بین رفته ولی آبراهه همچنان وجود دارد
عکس
در ضلع جنوبی چهارسوق  بازار دیگری قرار دارد که مدخل آن در جلوی سر در مسجد وکیل است،که به بازار شمشیرگر ها شهرت دارد که دارای 16 مغازه است.
عکس
سیستم تهویه به دلیل ارتفاع زیاد سقف طاق و تویزه‌ای بازار کامل بوده که به هر وسیله باد گیر های ساده انجام می شد علاوه بر این دریچه‌ها و روزنه‌هایی به اسم جامخانه یا هورنور در زیر سقف گذاشته بودند که باعث می شد هوا و نور کافی را به بازار برساند،امروزه نیز پس از مرمت،این روزنه ها بسته شد و در بالای مغازه‌ ها جهت تهویه هوا و روشنایی مشبک های قرار داده اند.

خریدکردن از بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز محل فروش و واردات انواع محصولات ایرانی است،مهم ترین محصولاتی که در آنجا به فروش می رسد،فرش ماشینی و دستباف ایرانی،زیور آلات سنتی و پارچه است در واقع بیشترین سهم بازار امروز در دست فروشندگان فرش و پارچه فروشان است.سرای مشیر نیز بخشی از بازار است که نباید دیدن آن را از دست داد،علاوه بر معماری زیبای این قسمت از بازار شما می توانید انواع زیور آلات سنتی و انواع صنایع دستی را از این بخش با کیفیت خوب تهیه کنید.

خرید کردن از بازار وکیل شیراز

ساعات بازدید بازار وکیل شیراز

معمولاً غرفه های بازار از ساعت 9 صبح کار خود را شروع می کنند و در نیمه اول،سال تا حدود ساعت 10 شب و در نیمه دوم سال تا حدودا ساعت 7 شب کار می کنند. این مجموعه در ایام اربعین، تاسوعا و عاشورا، رحلت حضرت علی (ع)، رحلت پیامبر (ص)، رحلت امام خمینی (ره) و وفات امام جعفر صادق (ع) تعطیل است. . . . علاوه بر این، برخی از مغازه ها ممکن است در روزهای جمعه باز نباشند

بازاری به زبان رنگ‌ها

به بازار وکیل شیراز می شود بازاری به زبان رنگ ها هم گفت چرا؟چون اینقدر رنگ فرش‌ها، پارچه‌ها، ادویه‌ها زیاد است همه چیز در این بازار به قدری زیبا و زیباست که نمی توانی به عنوان یک رهگذر از زیبایی آن چشم پوشی کنی لطفا شمای هم که دارید این مقاله را می خوانید فقط رهگذر نباش و گردش گر باشید هر بار طوری در بازار  قدم بزنید که انگار بار اول است به این ترتیب خاطرات خوشی از سفر به شیراز را برای خود نگه می دارید.

 

سوالات متداول

1-بازار وکیل شیراز جمعه ها باز است؟

خیر متاسفانه کاکو

 

mohammad80

پست های مرتبط

هتل بزرگ رز شیراز

مهمانان بالای 8 سال به عنوان بزرگسال محسوب می‌شوند. خردسالان 0 تا…

شاهچراغ شیراز

در میان جاهای دیدنی شیراز حرم حضرت شاهچراغ شیراز همچون ستاره ای…

آرامگاه خواجوی کرمانی شیراز

گردشگران داخلی و خارجی شیراز را مقصدی محبوب می دانند دیدنی های…

دیدگاهتان را بنویسید