صفحه اصلی > جاذبه گردشگری شیراز : آرامگاه بابا کوهی شیراز

آرامگاه بابا کوهی شیراز

تاریخچه ارامگاه بابا کوهی

شیراز معروف و خاص است،این شهر پر از دیدنی های فراموش نشدنی است آرامگاه بابا کوهی شیراز یکی از  جاذبه های گردشگری شیراز است که شاید نام آن کم تر حافظیه و سعدیه برای گوش گردشگران اشنا باشد این آرامگاه مدفن یکی از شیوخ بزرگ صوفیه است با شیرازی شو باشید.

آرامگاه باباکوهی کجاست؟

آرامگاه باباکوهی کجاست؟
برای رفتن به ارامگاه تقریبا 2 کیلومتر سربالایی و کوهنوردی خواهید داشت که تقریبا 45 دقیقه طول می کشد اما اگر مشکل تنفسی قلبی یا زانو درد دارید توصیه نمی شود.

  • شیراز،سیلو

برای رفتن به باباکوهی شیراز از دروازه قرآن شیراز باید به سمت بلوار جمهوری بروید و پس از عبور از آب نمای سمت راست در کنار پل هوایی تابلوی پارک کوهستانی بابا کوهی شیراز به این کوچه بپیچید مقبره باباکوه در سمت راست میباشد.

معرفی آرامگاه باباکوهی شیراز

قدمت “آرامگاه باباکوهی شیراز” به دوران آل بویه می رسد کوهی که قبر در آن قرار دارد به کوه بابا کوهی یا کوه صبوی معروف است.
در این کوه دو غار میباشد که یکی از انها در قدیم محل زندگی یکی از عارفان میباشد و درون دیگری آرامگاه ابوعبدالله محدبن عبدالله معروف به ابن باکویه میباشد.جلوی غار سکویی از سنگ و گچ قرار دارد که تاریخ ۱۲۳۵ روی آن نوشته شده است.

معرفی ارامگاه بابا کوهی شیراز
بابا کوهی کیست؟

بابا کوهی کیست؟
شیخ ابوعبدالله شیرازی معروف به باباکوهی یا باکویه شیرازی به دلیل سالک بودن این لقب را گرفته ایشان در سال 337 متولد شد و در سال 442 دار فانتی را وداع گفت
ابن باکویه شیرازی در کودکی با علمای زمان خود از جمله شیخ ابوسعید ابوالخیر و خواجه عبدالله انصاری آشنا شد و از آنان شروع به کسب علم کرد جامی شاعر قرن نهم در کتاب نفحات الانس بارها از باباکوهی یاد کرده و او را بزرگترین شاعر زمان خود می داند.
گفته می شود عبدالله باکویه  سفرهای فراوانی کرده و پس از استفاده از محضر بزرگان در اواخر عمر به شیراز بازگشت و دور از مردم  در کوه شمالی شیراز در مغازه ای عزلت گرفته و به دعا مشغول شده و در همان جا دفن شده و این مغازه بعدا تبدیل به آرامگاه ایشان شده است.
ابن بلخی در فارسنامه اشاره کرده  که در نزدیکی این مغازه چشمه ای بوده و اطرافش اتاق ها و حجره هایی ساخته اند.برخی معتقدند باباکوهی شاعر بوده و برخی دیگر معتقدند که او نبوده و دیوان منسوب به او متعلق به یکی دیگر از شیوخ صوفی قرن نهم تا دهم است.

تاریخچه آرامگاه باباکوهی

تاریخچه ارامگاه بابا کوهی
سنگ مزار باباکوهی شیراز برای نخستین بار توسط میرزا معتمد الدوله ،حاکم فارس نصب شد  زیر این سنگ کتیبه ای به تاریخ 1001 قمری است.بالای مقبره باباکوهی آرامگاه کوچک علی قرار دارد.این آرامگاه در اسفند 1379 ثبت ملی شده و در سال 1391 – 92 تحت نظر اداره اوقاف بازسازی شد.

پارک کوهستانی باباکوهی

کوه اطراف مقبره باباکوهی شیراز تبدیل به پارک کوهستانی شده و دارای چشمه آب و چندین اتاق میباشد . اتاق ها و گنبد اطراف مقبره مربوط به دوره قاجار میباشد و از آثار مویدالدوله طهماست ، نوه فتحعلی شاه ،میباشد که در سال 127 قمری آن را ساخته و سپس آن را بازسازی کرده است این بنا دارای یک حوض سنگی با درختانی قدیمی است گردشگاه در پایین تر از بقعه قرار گرفته و و پلکانی نیز در نزدیکی مقبره تعبیه شده است تا گردشگران به راحتی از آن بالا بروند. بالا رفتن از این تپه زیاد سخت نیست و منظره اینجا بسیار زیباست این جاذبه گردشگری دارای امکانات رفاهی برای پذیرایی از گردشگران می باشد که عبارتند از:

– پارکینگ اختصاصی

مسیر سنگ فرش آرامگاه

– کافی شاپ و فروشگاه

– سرویس بهداشتی

 

.

mohammad80

«پست قبلی

پست های مرتبط

تخت جمشید شیراز

تخت جمشید شیراز نماد عظمت ایران باستان و یکی از مکان های…

پارک بعثت شیراز

امروز در شیرازی شو به معرفی یکی از محبوب‌ترین پارک‌های شهر شیراز…

شهربازی ایران لند شیراز؛ تجربه‌ای هیجان‌انگیز در قلب شهر

  رفتن به شهربازی‌ها همواره یکی از بهترین روش‌ها برای فرار از…

دیدگاهتان را بنویسید